top of page

Jak z fotografování neudělat byznys

Proč to chci dělat?

Hlavní otázku, kterou by si měl každý člověk před výběrem jakékoli práce odpovědět, je bezpochyby proč chci danou věc dělat. Dělám ji kvůli vysokým výdělkům nebo protože mě baví? Je rozdíl mezi „panem“ zaměstnancem, který chodí do práce kvůli pěnezům a zaměstnancem, kterého práce především baví a je efektivnější. Ale také mezi „panem“ podnikatelem, který pořádně nepodniká a podnikatelem, který buduje skvělé produkty. Člověk co dělá danou práci jen proto, aby na ní zbohatl za každou cenu, nemyslí na produkt, který vytváří ani na potencionální zákazníky. Opačný pohled má člověk, kterého práce baví a dává do něj kus svého srdce. Teď můžete namítnout, že to oba dělají hlavně pro peníze. Tak jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Hlavní rozdíl není v penezích, ale v tom, jak danou práci dělá. Když člověk do dané práce dá kus sebe a daná práce ho baví, výsledný produkt je o mnoho lepší. Zákazník odchází s pocitem, že nekoupil produkt, který mu někdo vynachválil. Odnáší si domů produkt, který si sám vybral dle vlastních pocitů.



Kolik si mám za své služby říct?


Otázka, na kterou nedokáže odpovědět 40-70% fotografů, ale zároveň ani jiní podnikatelé. Spousta nejen fotografů podniká za mizerné peníze. Občas se objeví otázka, jestli to nemají vzdát, co dělají špatně. Ale zapomínají na základní otázku. Zaplatil bych za produkt, který nabízím? Nebo za službu, kterou nabízím? Je to opravdu tak dobré, jak to sám vychvaluji? Věříte vlastnímu produktu? Pokud ano, je to první krok k úspěchu. A stanovení správné ceny.


Druhý krok je o něco málo oblíbený a dost velkých firem tuhle možnost marketingu ani nevyužívá. Dejte lidem ochutnat váš produkt, dejte jim možnost si ho vyzkoušet. Sdílejte své zkušenosti s vlastním produktem, službou. Sdílejte zkušenosti vašich zákazníků. Spousta fotografů nabízí tutoriály zdarma svým potencionálním zákazníkům. Je to špatně? Ne, je to ten nejlepší způsob jak sám sebe prosadit. A zároveň si získat publikum, které později tvoří potencionální zákazníci. Je to časově a finančně náročné? Na to zapomeňte. Natočit jedno video týdně či pár měsíčně vám zas tolik volného času nezabere. Právě naopak ho můžete natočit přímo na focení. Já při každé cestě domů vlakem píšu blog pro své diváky. Opravdu se toho nebojte, nic to nestojí.


Třetí krok, za který mě hodně lidí odsoudí. Dokud nemáte rodinu, využijte možnost dělat práci zadarmo. Dá vám to více, než si dokážete představit. Získáte kontakty, které později využijete ve svém vlastním podnikání. Získáte zkušenosti, naučíte se nové pracovní postupy, které jste doposud neznali. Já jsem fotil přes rok pro Brněnskou Drbnu zadarmo. Ano zadarmo. Získal jsem spoustu zkušeností, měl jsem přístup na různé akce, kam bych se možná nikdy nedostal. Co mě to stálo? Vůbec nic. Focení je můj koníček, můj životní sen. Byl jsem novinářský fotograf. Bylo to pro mě k nezaplacení. Dostal jsem se díky nim na Ples jako Brno. Nejúžasnější akce v Brně. Věřím, že i tento.



Není kontraproduktivní nabízet svou práci zadarmo ?

Jak jsem psal v předchozí otázce. Nabízet část své služby zdarma je pro váš byznys nejlepší způsob, jak se zviditelnit. Jak říct světu: „Já jsem tu také a dělám tyhle služby.“ Podívejme se na začínajícího fotografa. Jak si má udělat portfolio? Kde má sehnat fotografie, které by prezentovaly jeho práci? Jiný způsob než dát ze začátku své služby zadarmo není. Pokud nezvolíte cestu přes kurzy, kde můžete získat skvělé fotografie pro svou prezentaci, ale zároveň mnoho zkušeností a informací. Určitě to není špatná cesta. rok bych se tam mohl dostat a nafotit pro vás tu úžasnou atmosféru, která celou akci provází.



Závěr

Na závěr článku vám přeji hodně štěstí. A nikdy se nevzdávejte ať máte jakýkoli sen. Dělejte to, co vás baví. Dělejte to s láskou, svým srdcem. Jen tak dosáhnete úspěchu. Volba cesty je čistě na vás. Můžete použít mých pár rad a sdílet je dál. Já svoji cestu neustále hledám a vidím nové možnosti, kterými bych se chtěl vydat, o které bych se s vámi chtěl podělit. Poslední rada na závěr: tiskněte své fotografie. Jen tak ji dáte život. Jen tak vás budou navždy provázet. Nenechávejte je v digitálním světě umřít v zapomnění. ​​​​​​​​​​​​​​


bottom of page